Zhruba jen čtvrtina pražských administrativních budov je vybavena technologiemi pro monitorování nebo kontrolu vytápění, chlazení a klimatizací. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti CBRE. Informace o tom, jak si administrativní objekt stojí z hlediska energetické náročnosti, je zásadní pro správce i nájemce. Nutnost stavět budovy, které jsou co nejméně náročné na spotřebu energií, se zvýšila v poslední době v souvislosti s obavami o zajištění energetické bezpečnosti.
Řada kancelářských budov je již vybavena technologiemi, které umožňují optimální nakládání s energiemi. „Základem je mít chytrý systém pro řízení objektu, který umí efektivně ovládat vytápění, větrání, chlazení, dále čidla reagující na obsazenost, pohyb v objektu, denní světlo a jeho intenzitu,“ říká Eva Nykodymová, manažerka udržitelnosti komerčního developmentu ve společnosti Skanska.
Velmi efektivní jsou například čidla sledování produkce CO2, které umí budově nařídit, aby se daná místnost vyvětrala či optimálně vytopila. Čidla obsazenosti jsou zase schopná podle počtu lidí v místnosti optimálně nastavit intenzitu osvětlení, aby nedocházelo ke zbytečné spotřebě energie.
Úspora na prvním místě
Například moderní kancelářské budovy ve standardu A vybavené vzduchotechnikami, chlazením a zvlhčovači vykazují rozdíly ve spotřebách energií až do 100 %.
I když nejsnáze měřitelným efektem chytrých systémů jsou nižší výdaje za energie, chytré technologie mají i přímý vliv na to, že se zaměstnanci v budovách cítí lépe. Tyto systémy totiž dokáží kontinuálně monitorovat parametry vnitřního prostředí a pomáhají udržovat optimální podmínky v kancelářích. Třeba vzduchotechnika výrazně ovlivňuje komfort lidí díky dostatečnému přívodu čerstvého vzduchu, optimální vlhkosti a tepelnému komfortu. Důležité je také chytré osvětlení, které zajistí konstantně příjemnou intenzitu světla včetně podání barev nebo bezdotykové rozsvěcení světel v chodbách a společných prostorech.
Existují různé certifikáty udržitelnosti, jako je například LEED nebo BREEAM, které mimo jiné prokazují, že je kancelářská budova vybavena chytrými technologiemi.
Z průzkumu vyplývá, že 25 procent administrativních budov je vybaveno novými technologiemi pro monitorování nebo kontrolu vytápění, chlazení a klimatizací. Pouze tři procenta budov využívá chytré technologie pro přístup do objektu a patnáct procent kancelářských komplexů má moderní výtahy s chytrými technologiemi.
Trend chytrých technologií bude podle odborníků sílit. Nejedná se totiž jen o výsledné vyúčtování energií, ale o trvalý monitoring a transparentní zobrazování spotřeb technologií, nájemních prostor a budovy jako takové.
Mohlo by vás zajímat
Aktuality
Kvalitnější a menší kanceláře jsou trendem napříč Českem
Mnoho společností se v současné době snaží pro své zaměstnance vytvořit ideální pracovní podmínky. Pokud se řídí současnými trendy, jedná se o kreativní místo plné interakcí a setkávání. O tomto trendu svědčí i aktuální ročník soutěže Kancelář roku, která se letos konala již posedmé. Letos si ocenění odneslo deset vítězů. Přihlášky do soutěže posílaly nejen samotné soutěžící firmy, ale i architektonická studia.
Mohlo by vás zajímat
Komerční interiéry
Jak přemýšlet u rekonstrukce kanceláří? Multifunkčnost a zábava zvyšují výkon i potěší.
V minulých dílech pořadu Stavba není sen 5 jsme vám představili, jak probíhá přestavba kanceláří inspirovaná počítačovou hrou Minecraft. Cílem rekonstrukce je vytvořit z běžných šedých kanceláří v administrativní budově v centru Prahy multifunkční pracovní prostor inspirovaný kreativní počítačovou hrou. Velkou roli proto v této přestavbě hraje i multifunkční design a nejrůznější moderní vychytávky, které se pomalu ale jistě stávají standardem ve vybavení pracovních prostor velkých firem.
Mohlo by vás zajímat
Aktuality
Design kanceláře podle moderních trendů
V kanceláři trávíme mnohdy více času než doma, to si uvědomují v současné době i společnosti a snaží se svým zaměstnancům nabídnout ty nejlepší podmínky. Světem také koluje pojem pracovní osamělost. Díky moderním technologiím a hygienické situaci jsme sice virtuálně přítomni na mnoha poradách denně, ale osobní kontakt chybí. Tomu se musejí přizpůsobit i společnosti a vytvořit pro zaměstnance přátelské místo plné interakcí a setkávání.