„Letošní rok je nebývale významný z hlediska veřejné výstavby. Zahájeny budou stavební práce na několika zásadních projektech, díky kterým Pražané pocítí změnu. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ uvádí náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.
„Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě. Na příkladu Štvanické lávky se ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ doplňuje ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.
V přehledu níže se můžete podívat na hlavní investice města nebo státu, které letos dospěly či dospějí do stádia stavby.
Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na Centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností. Stavba odstartuje v polovině letošního roku a hotovo má být příští rok.
Václavské náměstí
Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu. Výstavba horní části by měla být zahájena letos, hotovo bude za dva roky.
Náměstí Jiřího z Poděbrad
Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb. Dokončení je plánované na rok 2027.
Negrelliho viadukt
Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.
Masarykovo nádraží
Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality. Hotovo by mohlo být v roce 2027.
Terminál Smíchov
Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba. Dokončení výstavby je plánováno na rok 2030.
Metro D
Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova. První etapa by měla být hotová na podzim roku 2029.
Nádraží v Bubnech a železniční trať
Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.
Pražský okruh 511
Úsek ležící mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty. Zahájení stavby proběhne koncem roku, hotovo bude v roce 2027.
Dvorecký Most
Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Kromě samotné dopravní funkce bude most nabízet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa. Hotovo bude v příštím roce.
Barrandovský most
Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přechází do závěrečné fáze oprav. Práce zde skončí ještě letos.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Praha hledá logo a vizuální identitu pro projekt využití prostoru pod oblouky Negrelliho viaduktu
Hlavní město vyhlásilo otevřenou soutěž na návrh loga a vizuální identity Viaduktu Karlín. Tento projekt by měl zkrášlit veřejný prostor pod oblouky Negrelliho viaduktu. Po vzoru evropských metropolí by se vnitřní prostory oblouků měly v budoucnu využívat jako zázemí pro společenské a kulturní aktivity.
Mohlo by vás zajímat
Kategorie
Jakub Cigler a Petr Palička nad projekty Masarykovo nádraží a Nová Waltrovka
Společnost Penta Real Estate vznikla oddělením realitní divize společnosti Penta Investments, jejíž počátky sahají až do roku 1994. Na realitní trh Penta vstoupila v roce 2005 a od té doby se vypracovala na jednu z předních developerských společností u nás i na Slovensku a v Polsku. Mezi její aktuální projekty patří obnova zanedbané lokality na Praze 5 – Nová Waltrovka, a také vzkříšení brownfieldu na Masarykově nádraží. Nad těmito projekty tentokrát u jednoho stolu debatovali architekt Jakub Cigler z ateliéru Jakub Cigler architekti a Petr Palička, Country Managing Director ze společnosti Penta Real Estate.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Praha bude mít manuál, který dá dopravnímu značení kultivovanou podobu
Pražští radní schválili záměr na vypracování metodického materiálu Kultivovaného dopravního značení v prostředí města jako doplňku k Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy. Už příští rok by se měl uskutečnit pilotní projekt ve vybraných lokalitách hlavního města. Značky tvoří součást prostředí města a již dlouho se ozývají hlasy, že Praha je právě jimi přehlcena. Díky novému manuálu by se tento vizuální smog měl stát příjemnější a přehlednější.