ODEBÍRAT NOVINKY
Úvod Aktuality Hlavní město letos čeká zahájení výstavby veřejných projektů za desítky miliard!

Hlavní město letos čeká zahájení výstavby veřejných projektů za desítky miliard!

Hlavní město letos čeká zahájení výstavby veřejných projektů za desítky miliard!
5. 4. 2024 / Autor: Štěpánka Šulanová, Foto: Dvorecký most

Prahu letos čekají velké stavební práce. Začít má vznikat až rekordní počet nových veřejných staveb. Více než desítka projektů spadá do dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru. Podle vedení hlavního města by tyto akce měly vyjít na zhruba padesát miliard korun.

„Letošní rok je nebývale významný z hlediska veřejné výstavby. Zahájeny budou stavební práce na několika zásadních projektech, díky kterým Pražané pocítí změnu. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ uvádí náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček. 

„Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě. Na příkladu Štvanické lávky se ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ doplňuje ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

V přehledu níže se můžete podívat na hlavní investice města nebo státu, které letos dospěly či dospějí do stádia stavby.

Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)

Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na Centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností. Stavba odstartuje v polovině letošního roku a hotovo má být příští rok.

Václavské náměstí

Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu. Výstavba horní části by měla být zahájena letos, hotovo bude za dva roky.

Náměstí Jiřího z Poděbrad

Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb. Dokončení je plánované na rok 2027.

Negrelliho viadukt 

Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.

Masarykovo nádraží

Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality. Hotovo by mohlo být v roce 2027.

Terminál Smíchov

Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba. Dokončení výstavby je plánováno na rok 2030.

Metro D

Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova. První etapa by měla být hotová na podzim roku 2029.

Nádraží v Bubnech a železniční trať

Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.

Pražský okruh 511

Úsek ležící mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty. Zahájení stavby proběhne koncem roku, hotovo bude v roce 2027.

Dvorecký Most 

Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Kromě samotné dopravní funkce bude most nabízet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa. Hotovo bude v příštím roce.

Barrandovský most

Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přechází do závěrečné fáze oprav. Práce zde skončí ještě letos.

Mohlo by vás zajímat

Zprávy a aktuality

Praha hledá logo a vizuální identitu pro projekt využití prostoru pod oblouky Negrelliho viaduktu

Hlavní město vyhlásilo otevřenou soutěž na návrh loga a vizuální identity Viaduktu Karlín. Tento projekt by měl zkrášlit veřejný prostor pod oblouky Negrelliho viaduktu. Po vzoru evropských metropolí by se vnitřní prostory oblouků měly v budoucnu využívat jako zázemí pro společenské a kulturní aktivity.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Jakub Cigler a Petr Palička nad projekty Masarykovo nádraží a Nová Waltrovka

Společnost Penta Real Estate vznikla oddělením realitní divize společnosti Penta Investments, jejíž počátky sahají až do roku 1994. Na realitní trh Penta vstoupila v roce 2005 a od té doby se vypracovala na jednu z předních developerských společností u nás i na Slovensku a v Polsku. Mezi její aktuální projekty patří obnova zanedbané lokality na Praze 5 – Nová Waltrovka, a také vzkříšení brownfieldu na Masarykově nádraží. Nad těmito projekty tentokrát u jednoho stolu debatovali architekt Jakub Cigler z ateliéru Jakub Cigler architekti a Petr Palička, Country Managing Director ze společnosti Penta Real Estate.

Mohlo by vás zajímat

Zprávy a aktuality

Praha bude mít manuál, který dá dopravnímu značení kultivovanou podobu

Pražští radní schválili záměr na vypracování metodického materiálu Kultivovaného dopravního značení v prostředí města jako doplňku k Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy. Už příští rok by se měl uskutečnit pilotní projekt ve vybraných lokalitách hlavního města. Značky tvoří součást prostředí města a již dlouho se ozývají hlasy, že Praha je právě jimi přehlcena. Díky novému manuálu by se tento vizuální smog měl stát příjemnější a přehlednější.

Diskuze

Doporučené pořady

Developerské projekty k prodeji
Nový díl

Developerské projekty k prodeji

Stavba není sen 9 - Hladina Slapy

Stavba není sen 9 - Hladina Slapy

Vybíráme fotovoltaickou elektrárnu

Vybíráme fotovoltaickou elektrárnu

Investování do zahraničních nemovitostí

Investování do zahraničních nemovitostí

Otázky a odpovědi: Dřevostavby RD Rýmařov

Otázky a odpovědi: Dřevostavby RD Rýmařov

Už máte klon umělé inteligence?

Už máte klon umělé inteligence?

Jak vybrat technologie pro váš dům?

Jak vybrat technologie pro váš dům?

Stavba není sen 8 - Praha Lysolaje

Stavba není sen 8 - Praha Lysolaje

Bydlení slavných

Bydlení slavných

Stavba není sen 7 - Molo Lipno Resort

Stavba není sen 7 - Molo Lipno Resort

Chátrající skvosty

Chátrající skvosty

Nejzajímavější hotely

Nejzajímavější hotely

Jak se žije v domě s inteligentní domácností?

Jak se žije v domě s inteligentní domácností?

Přemkovy rychlé rady pro zahrady

Přemkovy rychlé rady pro zahrady

Stavba není sen 6 - Yasmin apartmán

Stavba není sen 6 - Yasmin apartmán

Zdravý spánek

Zdravý spánek

Vybíráme okna

Vybíráme okna

Stavba není sen 5 - Rekonstrukce kanceláří

Stavba není sen 5 - Rekonstrukce kanceláří

Kuchyně plné inspirace

Kuchyně plné inspirace

Vybíráme krby a kamna

Vybíráme krby a kamna

Koupelny plné inspirace

Koupelny plné inspirace

Když řešíte vodu...

Když řešíte vodu...

Díla architektů a designérů

Díla architektů a designérů

Rady pro investice do nemovitostí

Rady pro investice do nemovitostí

Dům na klíč

Dům na klíč

Stavba není sen 4 - Aldrov Krkonoše

Stavba není sen 4 - Aldrov Krkonoše

Vybíráme audio do domácnosti

Vybíráme audio do domácnosti

Stavba není sen 3 - Javor apartmán

Stavba není sen 3 - Javor apartmán

Bydlení handicapovaných

Bydlení handicapovaných

RESTART Michaely Jonášové

RESTART Michaely Jonášové

Stavba není sen 2 - Rekonstrukce bytu

Stavba není sen 2 - Rekonstrukce bytu

Na kafe!

Na kafe!

Stavba není sen - Stavba domu

Stavba není sen - Stavba domu

Jak se vyrábí dřevostavby

Jak se vyrábí dřevostavby


Spolupracujeme

Zajímá vás architektura?


© 2024 Living Media s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl