Jak mění koronakrize dispozici kanceláří?
Aktuální doba se kvůli hygienickým opatření odráží snad úplně na všem. Především pak na pracovních podmínkách mnohým z nás. Spousta lidí pracuje z domova. U profesí, kde to nejde zase zaměstnavatelé přestavují kanceláře, tak aby vše vyhovovalo nastaveným podmínkám.
Většina pracovišť se mění. V této době, kdy je důležité dodržovat hygienická opatření v kancelářích ubývá pracovních stolů, a naopak přibývá neformálních posezení. Zároveň rostou nároky na prostor, především pak z důvodů dodržování bezpečných rozestupů.
„V důsledku koronaviru na tento princip přistoupily i konzervativní společnosti, které dosud vyžadovaly po svých lidech každodenní fyzickou přítomnost na pracovišti. V mnoha případech rozdělily své zaměstnance do týmů, které se střídají na home office, a vzájemné setkávání omezily na minimum. A to má samozřejmě dalekosáhlé dopady na potřebu kancelářských prostor a jejich vybavení. Ty se tak postupně uzpůsobují nové situaci,“ zdůraznila výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.
Místa pro individuální práci nahrazuje v poslední době spíš prostor pro spolupráci a komunikaci.
Roste také podíl malých zasedacích místností s kapacitou do šesti osob, a naopak se upouští od velkých konferenčních prostor, které často neefektivně zabírají místo v kancelářských budovách a využívají se v plné kapacitě jen několikrát do roka. „Je běžné, že pro větší celofiremní schůzky se využívá například prostor business lounge - společná zóna, která spojuje funkci kuchyně, neformálního sezení, relaxace a vytváří dnes srdce firmy, kde se zaměstnanci potkávají napříč pozicemi a funkcemi, mohou rychle a neformálně vyřešit pracovní problémy, kvůli kterým by se jinak scházeli v dohodnutých časech, mohou strávit kvalitně čas mimo open plan nebo vyřešit telefonní hovor, kterým by jinak rušili ostatní kolegy na pracovišti,“ dodala k aktuálním trendům v kancelářích ředitelka oddělení poradenství pro pracovní místa české pobočky společnosti Colliers International Jana Vlková.
Spolu s požadavky na zvýšenou hygienu v kancelářích si firmy začaly daleko více uvědomovat i potřebu zdravého vnitřního prostředí z jiných hledisek, než je jen šíření nákazy. Více dbají na přívod kvalitního čerstvého vzduchu do kanceláří. „V současné chvíli doporučujeme nájemcům a majitelům budov omezení provozu rotačních rekuperátorů tedy zařízení pro zpětné získávání tepla z odpadního vzduchu. Může se zde totiž smíchat odpadní vzduch s čerstvým a potenciálně ho kontaminovat,“ dodal šéf konzultantů budov a projektů ze společnosti Savills Jan Jurčíček. Ve vzduchotechnice je také s ohledem na nákazu nezbytné daleko častěji měnit filtry a kde je to možné, tak instalovat ty s aktivním uhlím pro zničení mikrobiálních a virových částic.
Samozřejmostí jsou přísná pravidla pro úklid, jeho vyšší frekvence a zavedení pravidelné dezinfekce vybraných míst. V kuchyňkách a na toaletách se přestaly používat látkové ručníky a utěrky a byly nahrazeny jednorázovými. Nechybí ani zásobníky na dezinfekci. Odborníci také doporučují přidat do prostoru více květin.