To, jestli se ve městě cítíme dobře, zásadním způsobem souvisí s kvalitou jeho veřejného prostoru. Město a život v něm vnímáme a hodnotíme především podle charakteru ulic, náměstí, parků, nábřeží a dalších veřejně přístupných prostranství. Proto jsou klíčovým tématem pražského Metropolitního plánu také veřejná prostranství. Plán se soustředí na jejich ochranu a rozvoj nebo vymezuje nové v lokalitách, které teprve vznikají. Metropolitní plán zároveň podporuje lepší pěší prostupnost skrz zastavěná území i hezčí městské parky.
Vítězné náměstí
Vítězné náměstí neboli Kulaťák dnes nefunguje jako plnohodnotné náměstí. Jde v podstatě o nedokončenou dopravní křižovatku. Vítězné náměstí je přitom dokonce čtyřnásobně větší než třeba Staroměstské náměstí. Proto se město rozhodlo, že Vítězné náměstí získá novou tvář a stane se bezpečnější pro chodce. Návrh studia Pavel Hnilička Architekti odklání veškerou dopravu mimo střed náměstí. Uprostřed náměstí vznikne nová pěší zóna s centrálním monumentem. Místo tak bude vhodné například pro setkávání, kulturní akce, trhy, veřejná shromáždění nebo pro ústřední monument. Návrh vychází z odkazu prof. Engela, autora urbanistického návrhu Dejvic. Hotovo by mělo být v roce 2025.
Václavské náměstí
Proměna současné tváře Václavského náměstí je v plánu už od roku 2005. Několikrát pozastavený či odložený projekt byl nedávno zásadně doplněn o nové dopravní řešení, které na náměstí přivede tramvajovou trať, jako tomu bylo v minulosti. Projekt revitalizace Václavského náměstí jasně vymezuje jednotlivé prostory pro různé druhy dopravy. Rozšiřuje prostor pro chodce, v plánu je zřízení samostatného pruhu pro cyklisty a redukování prostoru pro automobily. Návrat tramvají pak pomůže posílit tramvajovou síť v centru. Projekt podle Ateliéru DUA a JAKUB CIGLER ARCHITEKTI je rozdělen do dvou základních etap. Proměna spodní části náměstí začala v roce 2020, zahájení stavebních prací v horní části je odhadováno na začátek letošního roku. Realizace a dokončení pak bude trvat jeden až dva roky. Václavské náměstí patří k hlavním pražským náměstím, se svou rozlohou přibližně 42 tisíc metrů čtverečních je druhým největším ve městě i v České republice.
Hradební korzo
V centru Prahy vznikne nová dvoukilometrová trasa, která povede od Národní k Prašné bráně. Podle plánů by se mělo jednat o zajímavou cestu vhodnou pro procházky, která lidem zpříjemní pobyt v centru. Souvislé území vedoucí od mostu Legií ke Štefánikovu mostu by se mělo stát novým bulvárem a obchodní třídou. Studii vypracoval Aoc ateliér. Jako první by se zhruba za 2 roky měla začít měnit Revoluční ulice. „Jedná se o jedno z nejrušnějších a také nejvýznamnějších kulturně společenských center Prahy, nicméně v dnešní době je prostor přesycen nevzhlednou reklamou, v převážné většině přetížen automobilovou dopravou jak v pohybu, tak parkujícími auty v ulicích. Studie nabízí řešení všech těchto problémů, dojde i k rekonstrukci povrchů, opravu a doplnění nového mobiliáře nebo umístění zeleně,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Smetanovo nábřeží
Pražské Smetanovo nábřeží je historicky velice hodnotný prostor. V budoucnu se má jednat o atraktivní veřejné místo s pěší promenádou s vyhlídkou na Pražský hrad. Ohledně jeho budoucí podoby se dlouho vedly diskuse. První etapa začala v nedávné době vysazením stromořadí sedmnácti jerlínů japonských. Vznikl zde také prostor pro restaurační zahrádky, osazeny byly nové lavičky a postavena byla dlážděná cyklostezka, která v tomto úseku evropské cyklotrasy EV7 chyběla. Na první etapu bude navazovat druhá a následně i další zásahy. Úpravou by měl projít úsek od Mánesa, okolo Karlova mostu přes Křižovnické náměstí, dále Křižovnickou ulicí až k náměstí Jana Palacha. Druhá etapa by měla být dokončena v roce 2024. Studie zlepšuje podmínky pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu, pro automobilovou dopravu se po realizaci prací nic nezmění. Součástí revitalizace je také úprava prostoru Křižovnického náměstí.
Mohlo by vás zajímat
Aktuality
Jak se mění Praha - městské části
V Praze se po desítkách let začínají stavět nové městské čtvrti, které v budoucnu promění podobu hlavního města. Nejedná se ale rozhodně o projekty se stovkami bytů, plány jsou daleko větší, investoři se totiž zaměřili na přeměnu nevyužívaných lokalit, takzvaných brownfieldů. Jejich rozloha v desítkách až stovkách hektarů umožňuje stavět nové městské čtvrti s tisícovkami bytů a novými pracovními příležitostmi. Největší čtvrti vyrůstají na Žižkově, Smíchově či v Bubnech.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Revitalizace Smetanova nábřeží v Praze pokračuje
Pražské Smetanovo nábřeží je historicky velice hodnotný prostor. V budoucnu se má jednat o atraktivní veřejné místo s pěší promenádou s vyhlídkou na Pražský hrad. První etapa přinesla do míst více stromů, nové zastávky a chystá se pokračování. Místo by mělo být přívětivější pro chodce, cyklisty i řidiče a celkově by mělo odpovídat potřebám moderní městské promenády.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Jaká je historie Hradebního korza v Praze?
Hradební korzo, to je dvoukilometrová trasa od Národní k Prašné bráně v centru Prahy. V uplynulých dnech jsme vás již informovali o vzniku nového bulváru. Proměny se dočkají ulice Na Příkopě, 28. října a Jungmannovo náměstí. Souvislé území vedoucí od mostu Legií ke Štefánikovu mostu by se mělo stát zároveň i atraktivní obchodní třídou. Fyzicky by se území mělo postupně začít měnit za 2 roky. Jaká je ale historie Hradebního korza?
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
V historickém centru Prahy vznikne Hradební korzo
V centru Prahy vznikne nová dvoukilometrová trasa, která povede od Národní k Prašné bráně. Podle plánů by se mělo jednat o zajímavou cestu vhodnou pro procházky, která lidem zpříjemní pobyt v centru. Souvislé území vedoucí od mostu Legií ke Štefánikovu mostu by se mělo stát novým bulvárem a obchodní třídou. Studii vypracoval Aoc ateliér. Ještě v létě bude zahájeno projektování, fyzicky by se území mělo postupně začít měnit za 2 roky. První práce začnou na Revoluční.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Nové stromořadí na Václavském náměstí bude zavlažováno z retenční nádrže, která vznikne v jeho horní části
Připravovaná stavba tramvajové trati na Václavském náměstí si vyžádá několik změn. Podle plánů by zde mělo vzniknout také nové stromořadí, to bude zavlažovat nově vzniklá retenční nádrž k tomu určená. Postavit ji nechá pražský dopravní podnik (DPP). Vybudování nádrže schválilo už také město, které ohledně této stavby uzavře s DPP smlouvu, jejíž hodnota je zhruba 181 milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Dostavba Vítězného náměstí v Praze láká světoznámá architektonická studia
Soutěže na dostavbu 4. kvadrantu Vítězného náměstí se zúčastní věhlasná studia. Mezinárodní porota vybrala deset soutěžních týmů pro první kolo soutěže. Mezi multidisciplinárními týmy jsou světoznámá architektonická studia jako MVRDV, Snøhetta nebo Office for Metropolitan Architecture (OMA), ve výběru je ale i pět oceňovaných českých kanceláří.