Jaké obklady a dlažby pro vaši koupelnu budou trendy v roce 2020?
Společnost ProCeram se každoročně účastní světových výstav, kde hledá inspiraci. Nyní se zúčastnila výstavy Cersaie v italské Bologni, kde se nechala inspirovat výběrem novinek pro nadcházející rok. Tyto vybrané designy se nyní instalují v showroomech, kde si je budete moct již brzy prohlédnout. U této příležitosti jsme měli možnost zeptat se na několik otázek k připravujícím se novinkám pro rok 2020 pana Ing. Marka Palmy, vedoucího obchodního oddělení.
Veletrh Cersaie v italské Bologni je nejprestižnější výstavou keramických obkladů, dlažeb a koupelnového nábytku. Výrobci a designeři z celého světa zde prezentují nejen své nejúspěšnější produkty, ale také novinky pro rok 2020.
Podle čeho vybíráte design do vašich showroomů?
,,Jedna věc je vlastní názor a přesvědčení o úspěšnosti některých výrobků s přihlédnutím k jejich prodejní ceně, dalším důležitým aspektem je jednoznačně analýza tržní poptávky, která je do jisté míry ovlivněna trendy a samozřejmě účelem použití. Našim zákazníkům se snažíme nabídnout širší spektrum designů a možností obecně, nejen nejprodávanější produkty. Tím, že naším cílovým segmentem není pouze koncový uživatel, ale velkou váhu přikládáme i developerským projektům, veřejným či soukromým nebytovým stavbám, ale i např. hotelové sféře, musí být náš sortiment více variabilní a pestrý. Pyšníme se prostornějšími showroomy, než je na trhu obvyklé, kde chceme ukázat reálné možnosti použití daných prvků a naše návštěvníky inspirovat. Nicméně i tak má tato kapacita logicky své limity.
Je třeba zmínit, že design je sice vidět na první pohled, avšak nemůže být jediným hlediskem. V době, kdy téměř každý výrobce obkladů a dlažeb vlastní technologie digitálního tisku, je především pro laika velmi obtížné rozeznat mezi výrobky kvalitu. Naštěstí jsou pro nás toto hledisko a poskytovaný servis natolik důležité, že jsme potřebám našich klientů připraveni věnovat náležitou péči a pozornost."
Jaké nové trendy v oblasti velkoformátových obkladů nás čekají?
,,Průkopníky v oboru tady zpravidla bývají ti největší a nejprestižnější producenti jako je italská fabrika Florim. Jestli se něco ukazuje jako trefa do černého, pak je to právě reálnost povrchu dlaždice. Krásný design přitáhne mnoho pozornosti. Když pak stojíte u velkoformátového obkladu, často váháte, jestli se díváte na skutečný původní přírodní materiál nebo skvělou vizuální imitaci. Většinou vám stačí dotek a máte jasno. Co když je ale povrch tak věrný, že dlaní přejíždíte po žilách, proláklinách a nakonec se zdráháte uvěřit tomu, že se ve skutečnosti nedotýkáte desítky let ošlapaného mramoru, ale „pouze“ keramické dlaždice.
Dalším zásadním bodem se ukazuje být široká variabilita formátů v rámci série. Jedna věc je mít líbivý design, druhá je ho umět vhodně zasadit do reálného prostředí. Tím, že vám výrobce nabídne formátovou škálu od těch malých až po největší s různou tloušťkou střepu a dokonce i více povrchy, otevírá mnohem více možností k uplatnění dané série a neomezuje tak její použití např. pouze pro menší koupelny.
Těmito nejvyspělejšími technologiemi disponují pouze lídři svého oboru s velkou ekonomickou silou a velkými investicemi do vývoje."
Může se velikost dlaždic ještě dále zvětšovat?
,,Osobně si to nemyslím. Limitem se stává komplikovanost přepravy materiálu, především pak ale manipulace přímo na stavbě. Už jsme se setkali i se situací, kdy jsme museli největší velkoformátové dlažby do interiéru dostávat jeřábem skrz střechu... Současný maximální formát 160x320 cm na výšku plně dostačuje většině prostor, kde se dlaždicí obkládá. Navíc, velmi zajímavou možností jsou pak navazující dekory např. s pokračující žilou mramoru. Při použití vhodně sladěné spárovací hmoty a minimální spáry se tím vaše možnosti pokládky ještě násobí a člověk má pocit, že se dívá na celistvou plochu vlastně bez formátového limitu. Tady vidím větší potenciál než v dalším zvětšování formátů."
Jaké barvy, vzory a materiály budou v módě tuto sezónu?
,,Každý rok se sami sebe ptáme, s čím novým mohou výrobci a jejich designeři ještě přijít. Co se designu týče, každý výrobce již tradičně hlavně sází na kopírování přírodních materiálů, především mramorů, kamenů, betonů a dekorů dřeva. Své zákazníky si v omezené míře najde i imitace cihel nebo třeba luxfer. Prodejní úspěch nejčastěji používaných dekorů je zřejmý. Díky digitálnímu tisku působí dlažba natolik reálně, že je někdy téměř nerozeznatelná od své přírodní předlohy, avšak poráží ji po praktické stránce svými technickými parametry.
Kdybych měl vyzdvihnout největší překvapení letošního veletrhu, pak by to byly někde méně, někde velice zdařilé kopie drahých kamenů i polodrahokamů. Nerostného bohatství je na planetě omezené množství a druhů, přičemž většinu z něj už se výrobci snažili zkopírovat. Teď už se setkáváme i s uměle vytvořenými designy kamenů, které svou předlohu v přírodě nemají. A nakonec je tu velmi specifický design v podobě tapet a potahových látek vč. své reálné struktury povrchu, který představili nejrenomovanější výrobci. Jak se novinka na trhu ujme, zda a kde může najít své uplatnění? Myslím, že už příští rok nám napoví víc."
V rámci aktualizované nabídky koupelen se můžete těšit na designové velkoformátové obklady, které dodají koupelně nádech luxusu a nadčasovosti. Malou ochutnávku vám ale přinášíme už nyní ve fotogalerii níže.
Hledáte více inspirace ze světa designu? Navštivte naší sekci plnou isnpirací ZDE.