ODEBÍRAT NOVINKY
Úvod Aktuality Nový Hlavák zná svou budoucí podobu, která ovšem budí vášně. Jak k návrhu přistoupil tým z českého studia?

Nový Hlavák zná svou budoucí podobu, která ovšem budí vášně. Jak k návrhu přistoupil tým z českého studia?

Nový Hlavák zná svou budoucí podobu, která ovšem budí vášně. Jak k návrhu přistoupil tým z českého studia?
3. 12. 2023 / Autor: Štěpánka Šulanová, Foto: Návrh ateliéru re: architekti - 3. místo v soutěži

Vítězný návrh dánského ateliéru Henning Larsen Architects už jistě znáte. Dominantou před pražským hlavním nádražím má být dřevěná střešní konstrukce. Návrh ovšem budí vášně, a dokonce proti němu začaly vznikat i petice. Jak od veřejnosti, tak od některých odborníků dokonce zaznívají výroky o devastaci architektonických hodnot. Pojďme se proto podívat i na jediný český návrh, který se umístil na třetím místě vedle zmiňovaného dánského vítěze a španělského týmu, který skončil na druhém místě.

Předmětem vyhlášené soutěže byla nejen rekonstrukce a rozšíření nové odbavovací haly hlavního nádraží ze sedmdesátých let minulého století, ale i přeměna Vrchlického sadů od křižovatky U Bulhara přes magistrálu po Václavské náměstí. Vítězem se stalo dánské studio Henning Larsen Architects, které podle poroty složené z architektů, urbanistů i zástupců hlavního města nejlépe naplnilo zadání.

Z původních 26 ateliérů, které se o zakázku ucházely, byl výběr v semifinále zúžen na pět, z nichž vzešli pouze tři finalisté. Těmi byli kromě vítězného týmu z Dánska také španělští Miralles Tagliabue spolu s pražskou pobočkou barcelonských OCA architects a jako třetí jediní čeští zástupci – ateliér re:architekti v konsorciu s italskými ateliéry baukuh a YellowOffice.

Třetí místo - re:architekti s italskými ateliéry baukuh a YellowOffice

Návrh doplňuje nynější stavbu o nová křídla v místě parkovacích ramp. Ta obsahují především nové vstupy do objektu, které doplňují chybějící propojení od Václavského náměstí k Masarykově nádraží a spolu s úpravami parku jednoduše zpřístupňují okolní části Prahy. Obchody podél nových cest jsou vhodně rozmístěny tak, aby nebránily průchodu.

„Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvádí Ondřej Synek z ateliéru re:architekti. „V případě nové odbavovací haly vidíme neopakovatelnou kvalitu v její velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů. Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,” dodává k návrhu.

Návrh studia re:architekti také počítá s umístěním nové vlakové stanice linek S v zastávce Opera, tedy v prostoru mezi hlavním nádražím a Václavským náměstím, které autoři vnímají jako nejrozumnější právě z hlediska možnosti propojení s existujícími linkami metra, nádražím a tramvajemi. Projekt je též připraven na napojení na obě hlavní diskutované varianty vedení linky metra D.

Na střeše odbavovací haly je místo neutěšeného parkoviště navrženo nové veřejné prostranství s výhledem na park a novoměstské střechy, kam se otáčí restaurace, kavárny a prostor využitelný pro novou pobočku knihovny.

Petice a kritika

Stávající hala architektů Bočana, Šrámka, Dandy a Šrámkové je bezesporu jednou z nejvýznamnějších českých staveb druhé poloviny dvacátého století. Realizace návrhu kanceláře Henning Larsen by podle některých odborníků znamenala zánik stavby ze sedmdesátých let 20. století, a tedy ztrátu dalšího architektonicky cenného objektu doby poválečné.

Proti vítěznému návrhu dokonce už vznikla petice, která apeluje zejména za zachování původní podoby ze 70. let. Dřevěná konstrukce v návrhu by mohla vyrůst kdekoliv jinde na světě, nepodtrhuje originalitu místa,“ uvádí autoři petice.

Objevily se také kritické ohlasy a posměšky, které vítězný návrh nazívají palmová megapergola či dokonce Abú Prahí.

Mohlo by vás zajímat

Aktuality

Budoucnost pražské magistrály. Plynulá doprava a kvalitní veřejný prostor!

Zkvalitnění severojižní magistrály v úseku mezi Vltavou a Hlavním nádražím v Praze je velkým tématem. Situace se ale posunula vpřed, poté co pražští radní v uplynulých dnech schválili trojici studií, které pomohou nastavit budoucí rozvoj lokality.

Mohlo by vás zajímat

Aktuality

Štvanická lávka již měsíc slouží veřejnosti. Lidé si tento unikát pochvalují

Lávka propojující Holešovice a Karlín slouží již měsíc a každý den ukazuje, že do Prahy opravdu patří. Lidé si pochvalují komfortní propojení břehů Vltavy i architekturu. Lávka byla realizovaná podle projektu autorů Petra Teja, Marka Blanka a Jana Mourka na základě mezinárodní soutěže pořádané Institutem plánování a rozvoje Hlavního města Praha.

Mohlo by vás zajímat

Aktuality

Jak stavba Vltavské filharmonie promění Prahu

Už v roce 2027 má odstartovat stavba unikátní budovy Vltavské filharmonie. Nový koncertní sál na světové úrovní přinese ale i řadu změn v okolí. Nový kulturní stánek by se měl otevřít v roce 2032 a rozhodně nebude jen pro posluchače s platnou vstupenkou, sloužit bude i široké veřejnosti.

Diskuze

Doporučené pořady

Developerské projekty k prodeji
Nový díl

Developerské projekty k prodeji

Rizika investování do nemovitostí

Rizika investování do nemovitostí

Španělsko - Investování do zahraničních nemovitostí

Španělsko - Investování do zahraničních nemovitostí


Spolupracujeme

Zajímá vás architektura?


© 2025 Living Media s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl