Pasport majetku nemusí být jen splněním povinnosti. Obcím pomáhá plánovat parkovací místa i žádat o dotace
Pasportizace, neboli zaevidování majetku obce, je pro řadu radnic nepříjemnou povinností. Zatímco některé k ní přistupují, jen aby ji splnily, jiné jdou i za její rámec.
Pasportizace je pro správu majetku obcí jednou z klíčových činností. Některé obce se u pasportu místních komunikací, inženýrských sítí nebo veřejného osvětlení spokojí s jednoduchou kombinací mapových podkladů a excelových tabulek, jiné chtějí data převádět do moderního hávu a pracovat s nimi efektivněji.
„Pasport se pro vedení obce může stát výborným pomocníkem v hospodaření v případě, že je zpracován vhodným způsobem, zejména jako součást geografického informačního systému (GIS). Kombinace kvalitních mapových podkladů s daty o inženýrských sítích, místních komunikacích, veřejném osvětlení či dopravním značení značně ulehčí úředníkům každodenní práci, stejně jako například plánování žádostí o dotace,“ komentuje Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis, která se na sběr a zpracování dat pro pasportizaci specializuje.
Příkladem toho, jak lze pasport využít, mohou být jihomoravské Hodonice. Ty za své řešení mapových služeb GisOnline.cz získaly ocenění Chytrá obec 2017. Obec má přehledně zpracován náhled na veškerou infrastrukturu ve svém majetku – komunikace, veřejné osvětlení či dopravní značení – a připravuje se i pasportizace veřejné zeleně, mobiliáře a dalších. Systém je navíc provázán i s jinými informačními systémy, jako například katastrem nemovitostí, a občané tak mohou najít spoustu informací na jednom místě.
„Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli pro využití těchto služeb, bylo to, že jsme dosud neměli zpracovanou zcela přehlednou evidenci majetku obce, kterou bychom mohli využít jednak pro svoje potřeby, jednak i pro potřeby našich občanů a ostatních orgánů, institucí a úřadů. Na základě zpracovaného pasportu veřejného osvětlení jsme v roce 2017 požádali o dotaci na jeho rekonstrukci. Dotaci jsme získali a rekonstrukce osvětlení byla v září 2018 dokončena,“ popisuje Pavel Houšť, starosta obce Hodonice.
Obec má tak například přesný přehled o tom, kolik má k dispozici parkovacích stání včetně těch vyhrazených a kde se v ní nacházejí. „Díky pasportu parkovacích míst v GisOnline mají úředníci možnost třeba měření délky a šířky jednotlivých stání, aniž by museli fyzicky na místo. Na panoramatických snímcích si mohou měřit i další souvislosti, jako vzdálenosti od dětského hřiště, veřejného osvětlení nebo dalších překážek. Toho mohou využít například při budoucím hledání a plánování nového řešení parkování v obci, a zejména pak k efektivní údržbě těchto ploch,“ vysvětluje Drahomíra Zedníčková.
„Pasportizace nám umožní efektivně plánovat například údržbu zeleně v obci. Můžeme se zaměřit na opravy místních komunikací či rozšíření parkovacích míst, kterých je pořád nedostatek. Velkou výhodu vidíme také v tom, že tento systém umožňuje komunikaci přes mobilní aplikaci, s jejíž pomocí mohou občané upozornit například na nefunkční osvětlení nebo poškozený mobiliář a podobně,“ dodává starosta obce.
Zdroj: LESENSKY.CZ