Realitní firmy přešly v karanténě na virtuální prohlídky. Ty dále zůstanou jako doplněk
Realitní kanceláře i developeři své služby nabízejí pomocí internetu prostřednictvím virtuální prohlídky. Ty nabraly na významu kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Virtuální prohlídky podle většiny realitních kanceláří však zůstanou pouze doplňkem. Klienti si potřebují zjistit například to, jak je byt světlý nebo jestli v bytě není hluk od sousedů nebo z ulice, uvedli
"Úspěšnost virtuálních prohlídek je dle mého názoru nafouknutá a v praxi spíše nefunkční. Přestože se virtuální prohlídky propagují jako spásné řešení, u stávajících bytů a domů fungují kontraproduktivně. Klienti tímto způsobem kupují především developerské projekty, které ještě nestojí," uvedl ředitel Maxima Reality Vladimír Zuzák. Zejména u koupě za účelem vlastního bydlení podle něj hrají velkou roli emoce, které rozhodují zhruba ze 70 procent. "Je důležité, jak se na místě budoucí majitelé cítí, jaké je okolí, společné prostory, světlo, zda je slyšet hluk od sousedů nebo z ulice," podotkl Zuzák.
Podle jednatelky společnosti Fincentrum Reality Andrey Daňhelové se počet osobních prohlídek nemovitostí začíná znovu zvyšovat. "Jen mizivé procento zájemců se však rozhodne pro byt po prohlídce na dálku. Maximálně jen pár investorů, pro ostatní je důležitá autentická emoce přímo z místa. Virtuální prohlídka ale může výrazně pomoci při počáteční fázi," doplnila Daňhelová.
Podle generálního ředitele Re/Max Jana Hrubého se některé urgentní případy prodejů uskutečnily zcela bez osobního kontaktu, šlo však jen o malou část. "V tuto chvíli se už vracíme k běžnému provozu, byť za důkladných bezpečnostních opatření. Situace nám ukázala, jak nenahraditelný kontakt s makléřem ve skutečnosti je. Virtuální příprava je důležitá pro základní rozhodnutí, zda vůbec jít či nejít na prohlídku, ale jde jen o podpůrný nástroj," sdělil Hrubý.
"Virtuální prohlídky jsou stále pouze třešničkou na dortu prezentace prodávané nemovitosti," podotkl regioální ředitel 4fin Štěpánek.
Podle ředitele Bezrealitky Hendrika Meyera byl snížený počet osobních prohlídek v březnu hlavní příčinou propadu prodejů, nyní už se však začala situace vracet k normálu. "Je třeba si uvědomit, že při prodeji nemovitosti se běžně realizuje zhruba deset prohlídek. Virtuální prohlídka tedy může ušetřit čas makléře. Nicméně je jasné, že vážný zájemce bude vždy chtít i fyzickou prohlídku," dodal jednatel FérMakléři.cz Jan Boruta.