Lávka propojující Holešovice a Karlín slouží již měsíc a každý den ukazuje, že do Prahy opravdu patří. Lidé si pochvalují komfortní propojení břehů Vltavy i architekturu. Lávka byla realizovaná podle projektu autorů Petra Teja, Marka Blanka a Jana Mourka na základě mezinárodní soutěže pořádané Institutem plánování a rozvoje Hlavního města Praha.
Stavba lávky začala loni v lednu. Nově pěším i cyklistům usnadňuje cestu na ostrov Štvanice a zároveň propojuje městské části. Lávka má 300 metrů a pět pilířů, kdy dva jsou na Štvanici, dva ve Vltavě a poslední v Karlíně.
„Jemná prostorová křivka je konstruována jako plynulá cesta vycházející z dynamiky pohybu chodců a cyklistů. Koncepce konstrukce mostu reaguje pokorně na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na napojení rampou na ostrov Štvanice. Konstrukce nejde do výšky, nebrání chodcům a cyklistům v pohledech na město, vodu a stromy,“ uvedl autorský tým.
Architektura mostu využívá minimalistického sochařského tvarosloví. Most je z kvalitního ultra vysokohodnotného betonu s rozptýlenou výztuží s povrchem odpovídajícím lesklému bílému mramoru. Hlavní nosná konstrukce mostu je tvořena spojitým železobetonovým nosníkem s podélným předpětím a příčným řezem tvaru písmene H. Součástí konstrukce je ornamentální bronzové madlo s figurálními motivy zvířecích hlav na koncích od sochaře Aleše Hvízdala. V madle je pak integrováno osvětlení lávky, které ve večerních hodinách vytváří příjemnou atmosféru.
Lávka je z ultravysokopevnostního betonu, což je materiál, díky němuž je trvanlivá, mrazuvzdorná a nedostane se do ní ani voda.
Zajímavá je také socha na ostrově Štvanice u vstupu na lávku, její název je Řeka a je od sochaře Jana Hendrycha.
Bílá lávka do hlavního města přinesla minimalistický design, který do okolí ideálně zapadl.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
V Hradci Králové vznikla nová lávka přes Labe
Lávka pro pěší a cyklisty propojila centrum města s lokalitou Aldis. Stavba je 103 metrů dlouhá a 5,7 metru široká. Město si od lávky slibuje oživení přilehlé lokality a Smetanova nábřeží. Stavba také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
V Ostravě byla dokončena unikátní lávka od Josefa Pleskota
Řeku Ostravici překlenula výjimečná lávka s názvem „Cyklopropojení centra s DOV“. Stavba započala v dubnu 2022, autorem návrhu je architekt Josef Pleskot. Nová komunikace pro pěší i cyklisty nabízí ideální spojení centra města s národní kulturní památkou Dolní oblast Vítkovice a je pokračováním stávající cyklostezky „E,“ vedené po pravém břehu řeky.
Mohlo by vás zajímat
Veřejné stavby
Hlávkův most
Obloukový most ve stylu moderny vede z Holešovic na ostrov Štvanici, dále pak byl navržen Mečislavem Petrů most s železnou konstrukcí, vedoucí na Nové Město a Karlín (tento úsek byl později nahrazen novodobou železobetonovou mostovkou). Janákův a Menclův holešovický úsek byl ve své době novátorskou konstrukcí z pohledového betonu, z něhož byla zhotovena i sochařská výzdoba mostu, jejímiž autory byli Otto Gutfreund, Josef Mařatka a Ladislav Kofránek.