Ze skladu knih kulturním sálem! To je nový život pro Červený kostel v Olomouci, který byl přes šedesát let veřejnosti uzavřen. Nově kostel slouží ke kulturním účelům. Plní funkci komorního koncertního sálu, stal se prostorem pro veřejná čtení či výtvarné umění. Budova se tak díky rekonstrukci konečně otevřela veřejnosti. Novinkou je pak odvážná přístavba. Projekt měl na starosti atelier-r a v uplynulých dnech získal cenu Czech Interior Award v kategorii Veřejný interiér – komerční a prezentační prostor.
Původní luteránský Červený kostel v Olomouci byl od roku 1959 uzavřen veřejnosti a byl využíván jako depozit knih Vědecké knihovny Olomouc. Kraj jako vlastník této památkově chráněné stavby se rozhodl vybudovat pro uskladnění knižního fondu nový objekt s tím, že kostel může následně sloužit ke kulturním účelům pro potřeby Vědecké knihovny, která budovu užívá. Kostel má nově plnit funkci kulturního centra, ale i informačního centra kraje a Vědecké knihovny.
Cílem návrhu bylo skloubit rekonstrukci původní stavby s novou kulturně-společenskou funkcí. Objekt kostela se nacházel ve velmi špatném stavu. Bylo nutné zpevnit jeho základy, provést sanaci vlhkého a zasoleného zdiva, opravit poničené omítky a štuky nebo vyčistit a doplnit fasádní obklad. Kompletně se prováděly nové podlahy a veškerá souvrství pod nimi až na úroveň terénu. Jedním z největších zásahů byla oprava střechy. Krov byl díky zatékání rozsáhle poškozen a hrozil zřícením, proto došlo k jeho výměně s maximální snahou o navrácení původních, nepoškozených prvků. Novodobá krytina z falcovaných plechů byla nahrazena čtvercovými měděnými šablonami ve formátu původní krytiny. Na místa původních dekorativních prvků střechy, jež se nezachovaly, byly doplněny soudobé artefakty z dílny olomouckého sochaře Jana Dostála.
Nové využití kostela si žádalo také nutné provozní zázemí, které ovšem nebylo možné zbudovat v původních prostorách. Proto byla vytvořena nová přístavba, kde se nachází veškeré sociální zázemí. Umístěna je mezi hlavní lodí kostela a objektem ředitelství knihovny. Vytváří tak spojnici vstupní prostor s recepcí a kavárnou. Interiéru přístavby dominuje beton v jemném růžovém odstínu. Velké plochy betonu a skla dávají vyniknout dekoraci v podobě rozsáhlé stěny vyplněné starými knihami otočenými hřbety dozadu s večerním podsvícením, a výrazným závěsným svítidlům z barevného skla. Co se exteriéru týká, fasády i střecha objektu jsou z černého hliníkového plechu. Díky návrhu se otevřela veřejnosti dříve oplocená část okolního prostoru. Vznikla zde piazzetta se zelení a mobiliářem.
„Hlavní prostor tvoří vstupní foyer, kterému dominuje ocelová knihovna přes celou jednu stěnu interieru. Knihy odkazují na provoz knihovny, současně vylepšují akustiku prostoru a celá konstrukce skrývá technické instalace. Do knihovny je zapuštěna sestava pro kavárenské vybavení umístěné za recepčním pultem. Ten je proveden z tenkostěnného betonu v růžovém odstínu a navazuje na další betonové povrchy-podlahy, nábytek nebo stěny. Shodně je proveden také pult v šatně nebo dvířka skříněk. Beton nosných stěn byl ponechán jako pohledový, stejně tomu tak bylo i u monolitických podlah v přístavbě, které jsou obdobně jako pulty probarveny do červena. V tomto odstínu byly realizovány i nové teracové podlahy v kostele. Červená barva tak vytváří pojítko mezi budovou kostela a moderní přístavbou,“ uvádí ke své práci ateliér-r.
Atelier-r navrhl i koncepci interiéru a přizval Denisu Strmiskovou k detailnějšímu návrhu interiérových prvků jako je osvětlení, nábytek typový i nábytek a míru. Elegantní svítidla z probarveného skla jsou významným prvkem. Kavárenské posezení tvoří kombinace dřevěných a plastových židlí doplněných o pohodlná polstrovaná křesílka. Shodné dřevěné židle z masivního ořechu slouží i v prostoru kostela jako variabilní hlediště. Stojací lampy připomínající moderní pochodně umocňují jejich příjemnou atmosféru.
Prostor kostela byl v maximální možné míře navrácen do původního stavu. Nově byl proveden například paraván z dílny sochaře Jana Dostála. Soudobé je také osvětlení kostela.
Mohlo by vás zajímat
Kategorie
Architekt Miroslav Pospíšil, atelier-r
Architektonické studio atelier-r působí na poli architektury již téměř 20 let. V jeho čele stojí architekt Miroslav Pospíšil. Olomoucký ateliér se zabývá úpravami stávajících objektů i návrhy novostaveb. Na kontě má několik významných ocenění. Asi nejhlasitějším projektem v poslední době byla rekonstrukce paláce hradu Helfštýn. V portfoliu najdeme ale i další oceňované stavby jako Vista Optik či dostavba Slovanského gymnázia.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Czech Interior Award: Známe nejlepší české soukromé i komerční interiéry. Cenu TV Bydlení získává unikátní vstupní hala rodinné vily
Jediné výhradně české ocenění v oblasti interiérového designu Czech Interior Award zná ty nejlepší realizace. Na slavnostním vyhlášení výsledků na veletrhu FOR INTERIOR byli vyhlášeni vítězové všech pěti hlavních kategorií. Jeden projekt si navíc odnáší Cenu TV Bydlení a jeden Cenu veřejnosti. Pojďte se s námi podívat na ty nejúspěšnější projekty a nechte se inspirovat.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Aplikační centrum BALUO představuje dokonalé propojení technických i funkčních požadavků s architektonickými kvalitami
BALUO je komplex tří budov v areálu Fakulty tělesné kultury UP v Olomouci. Objekt se nachází v Neředíně na okraji města. Díky moderním technologiím slouží jako diagnostické centrum pro vrcholové sportovce, v budově najdeme ale i oddělení pro výzkum životního stylu nebo civilizačních chorob. Projekt aplikačního centra připravoval atelier-r pod vedením Miroslava Pospíšila.