Zdravé prostředí ve školách je základ
V posledních letech dochází díky dotačním programům k masivnímu zateplování budov vzdělávacích zařízení, což má za důsledek snížení energetické náročnosti a úsporu finančních prostředků za vytápění. V důsledku zateplení se ovšem mění nároky na údržbu interiéru – zapomíná se zejména na pravidelné větrání, které má na kvalitu tráveného času uvnitř budov výrazný vliv, stejně jako na akustiku nebo efektivní distribuci světla. Všechny tyto aspekty mohou negativně ovlivňovat soustředění, zvyšovat stres. Podílejí se ale také na větším namáhání očí, uší a hlasivek, což může časem přerůst v závažné zdravotní potíže.
Uvnitř školek a škol dochází ke shromažďování osob v místnostech na poměrně dlouhou denní dobu, hluk zde bývá extrémně vysoký. Od dětí i učitelů se vyžaduje vysoká míra soustředění, která s přibývajícími decibely prokazatelně klesá. Řešení tohoto problému není nijak náročné, vyžaduje jen kombinaci několika úprav.
U obvodových stěn a vnitřních příček není materiál, z něhož je stěna vyrobena, ten nejpodstatnější. Z tohoto pohledu se často neprávem snižují například vlastnosti dřevostaveb jako budov, ve kterých je prostupnost zvuku obecně vyšší. Dřevo má sice výborné akustické vlastnosti, jde ovšem pouze o materiál samotný a záleží vždy na architektovi, jakou roli a funkci mu přiřadí. Základem odhlučnění je vhodná skladba desek, které zlepší akustiku a které se používají na její zdokonalení i ve zděných domech. Rychlým a praktickým řešením jsou univerzálně použitelné systémy sádrokartonových desek. Lze je namontovat jako příčky, podhledy nebo předstěny. Kromě toho, že tlumí zvuk, jsou také odolné vůči požáru. Podstatnou roli hraje také vnitřní náplň stěn, v ideálním případě ji tvoří měkká minerální vlna.
Zdroj: Rigips